Alla inlägg den 7 juni 2008

Av helena - 7 juni 2008 23:57

Jag har blivit utmanad av Babushkadockan att svara på lite frågor om mig själv. Här kommer mina svar:

3 namn jag går under: Helena (mitt "dopnamn), Elanit (blev jag kallad i Israel, och det var där jag träffade min man, han fortsätter med det namnet!), och så Mamma förståss, mitt finaste namn!


3 saker som skrämmer mig:

  • Miljöföstöring
  • Att något ont skall hända min dotter, att jag inte skall kunna skydda henne.
  • Att Sverige håller på att bli ett hårt land där den starkes rätt håller bli att bli den gällande normen,

3 saker jag har på mig:
  • Glasögon
  • Shorts
  • Gigantisk T- shirt (en av de jag hade med mig till BB!)

3 sanningar:
  • Jag överlåter gärna allt tråkigt hushållsarbete som disk och toalettstädning på maken.
  • Jag ligger och fantiserar ihop spännande berättelser med mig själv i huvudrollen innan jag somnar. Till exempel att jag är brittisk spion i Tyskland under andra världskriget, eller att jag är flygvärdinna och upptäcker att vi har en kapare ombord, en kapare som jag själv efter många listiga turer lyckas oskadliggöra!
  • Jag kan vara ruskigt avundsjuk på folk jag känner... fast det döljer jag väl!

3 saker jag verkligen vill ha:
  • Lite kortare avstånd till Argentina så att dottern får träffa sin farmor och maken sin mamma oftare.
  • Regn! (Helst på nätterna) Gräsmattan ser ut som hö! Det sticks i rumpan.
  • Lite mer framtidshopp som kommer av sig självt, sådant hopp som man inte måste kämpa för att ha!

3 söta pysslare som jag skickar dessa frågor vidare till:
  • Ja, vilka skulle det vara? Jag vet ju inte riktigt vilka som tittar in här på bloggen, men skall kolla upp några som har lämnat kommentarer, återkommer om detta! 
Av helena - 7 juni 2008 23:03

Här är väskan som jag tidigare bloggat om:


Material: Tryckt retrotyg med John Blund, köpt på Tradera, och ett nytt kraftigt rött bomullstyg.


Mönster: Har inte följt något mönster utan låtit tryckets storlek bestämma väskans form. Däremot har jag sytt den helt fodrad och sett till att mönstret inte belastas på något sätt. Det slitage som blir av att bära tunga saker kommer helt att drabba det grova fodertyget. Detta för att om någon i framtiden vill använda motivet till något annat så skall det förhoppningsvis vara någorlunda välbevarat.

Jag undrar ibland, historiker som jag är,  om det kommer finnas några bevarade 70- talstextilier kvar för framtida intresserade, vi kanske har sytt väskor och barnkläder av alltihop...


Av helena - 7 juni 2008 23:00

 Lite mer "gammalt":


Material: Sydd av en duk köpt på "Kupan"  för en tia och muddar bortklippta från min gamla collegetröja från 80- talet!


Mönster: Babycools hängselbyxa, mönstret kapat i midjan. Mycket snygga på, lite tajtare i överdelen och så puff nedtill!

Av helena - 7 juni 2008 20:54

Egentligen var jag ute efter lite kul tyg till sommarbrallor åt dottern, men det hittade jag inget.

Däremot hittade jag dessa fyra gamla mönster: klänning, nattlinne och badrock 70- talsbrallor.

Flickmönstrena kommer nog att komma till användning, de är ju i stärre storlek, men badrocken tänker jag minska ner och sy så fort jag fått tag på en snygg frotte, för det är något dottern verkligen behöver.

Brallorna kommer jag med stärsta sannolikhet inte att sy... har svårt att tänka mig att mannen skulle vilja klä sig i dessa, även om han precis som jag är 70- talist i själ och hjärta, men jag köpte mönstret ändå, det var för coolt för att låta bli!

Sedan köpte jag lite annat smått och gott också, det blir ju lätt så, men inget syrelaterat!


Just det ja, jag har fått min hemlis 4- kompis också! Hon är ett litet mysterium faktiskt, har en blogg som visar visa pusselbitar, men utelämnar mycket annat... jag tror att det kan bli svårt! Men kul så klart!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards