Alla inlägg under februari 2009

Av helena - 12 februari 2009 19:22

Idag när dottern sov middag (vi är lediga på torsdagar) så satte jag igång med purjolöken enligt Angie Scarrs beskrivning. När den var klar var jag så i gasen att jag även gjorde två salladshuvuden enligt eget huvud. Jag använde samma grundidé som för apelsinerna, det vill säga jag började med en cylinder som jag skar upp, lade in "nerverna" och rullade sedan den till en lång rulle, cirka 1 cm i diameter. Därefter skar jag den i kanske 1,5 mm breda skivor som jag med fingrarna tunnade ut och förstorade till blad. Dessa fäste jag sedan runt en liten kula av lera, mindre blad längst in och och större och större utåt.

Det blev faktiskt riktigt bra, bättre än vad som går att få fram på bilden, de är ju så himla små saker det handlar om, och min kamera fixar inte riktigt det!

Av helena - 12 februari 2009 11:40

Jag har en liten hobby som jag inte skrivit något om här tidigare, mest kanske för att den varit vilande sedan jag fick barn. Jag gillar att göra miniatyrer, tänk dockskåp, fast för vuxna! Jag har gjort en hel massa saker, och jag har en sorts hus också, men det står i källaren nu, och sanningen är säga är jag inte så nöjd med det, jag skulle vilja snickra mig ett nytt, modell sekelskiftesvilla, men det är långt borta just nu.

Hur som helst så fick jag ett litet återfall i miniatyrhobbyn i går kväll, så jag hittade en jättefin beskrivning på hur man gör apelsiner i fimolera, det är den kända Angie Scarr som lagt ut den.  Så här blev mina, ganska hyggliga, eller hur?

Jag tänkte att Du, Fnix, kanske kan ha glädje av detta, även om jag förstår att du mest är ute efter att renovera ditt hus med tidsmässigt rätt grejor så kanske det inte är fel med lite hemmagjorda detaljer?


Här är länken: http://www.angiescarr.co.uk/UK_index.html

I listán till vänster, längst ner, finns beskrvining till apelsinerna, men också till purjolök och majs, undrar om inte purjolöken skall bli mitt nästa projekt!

Av helena - 10 februari 2009 18:08

I går fick jag mitt fina, fina swappaket i garn- och teswap! Det innehöll mycket smått och gott! Ett vackert garn av bambu och bomull, stickmarkörer, te och så en helt underbar "haka och hyska" eller vad man skall kalla det, i en modell som jag inte sett tidigare!

Jag har faktiskt lite planer för garnet, men jag vet inte om det kommer att räcka, så jag återkommer om det! Tack så mycket Ingvor för det fina paketet och det jättesöta kortet som jag antar att du pysslat ihop själv? Nu skall jag kolla in din blogg: www.farmorankus.blogspot.com

Mitt eget paket har jag inte postat ännu, men det blir något i hästväg... ;-)

Av helena - 7 februari 2009 14:12

Varför gör jag det?

Svarar ja när de ringer från Amelia m fl och frågar om jag vill ha tre nummer och någon värdelös pryl för 49.90 menar jag!

För ett tag sedan anlände en fruktansvärd "mysoverall" i 100 % akrylvelour!!! Svettigt och mysigt...

Helt oanvändbar!

Men idag har jag slaktat den och i stället sytt en fantastisk prins- eller prinsess- mantel av den! Och den omvandlingen var minsann vad den mysoverallen längtat efter under hela sin existens, detta var dess egentliga bestämmelse.

Den är nästan helt cirkelrund, sydd av benen och ärmarna på overallen, huvan är sydd av ryggen och fodrad med en liten bit grått foder. Runt hela manteln löper ett grönt dekorationsband som jag köpt för kanske 2 kronor metern på loppis, och i halsen knäpps den med två begagnade knappar med små vaprensköldar på, vilket ju gör den ännu mer prinsessig. Det hade ju varit fint att fodra hela, men det hade jag inte tyg till, och det funkar ju bra så här också. Eftersom den är gjord av ärmarna så är den ju inte så förskräckligt lång, men lagom till dottern just nu. Jag har dock tänkt att dn gång man vill förlänga den så är dte ju bara att sy på ett hermelinsbräm eller något ditåt!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards