Direktlänk till inlägg 1 juni 2008

Lusekofta och klassisk babykofta

Av helena - 1 juni 2008 11:52

De här koftorna stickade jag när dottern låg i magen:


1. Lusekofta

Mönster: Sandnes baby 0-4, häfte nr 4, inköpt på lerdalaboden, storlek 6 månader.

Garn: Babyullgarn, inköpt på lerdalaboden.

Näst minsta storleken hakar och hyskor.

En kofta som varit flitigt använd!


2. Klassisk

Mönster: Lilla Katarinas kofta i bokenSparat - små stickade kläder från vår barndom av Dackenberg & Qwarnström.

Garn: ett gräddvitt angoragarn som jag hade i gömmorna.

Rosa band som inköptes när dottern kommit ut och jag visste vilken färg jag skulle välja.


Den här koftan är så oerhört söt, men skam att säga så är den aldrig använd! Det ver ju fler än jag som stickade till dottern, och då i början hade hon oerhört mycket kläder att välja på, så den här blev tyvärr liggande! Men kanske att jag kan sticka en ny i större storlek så småningom, och större storlek åstadkommer man genom att använda grövre garn, men jag kanske också får lägga till ett par varv och ett par extra maskor på längde, hursomhelst torde det inte vara något större problem att öka på storleken lite!


Så här står det om modellen i boken:

"Det här är en klassisk koftmodell som användes i flera decennier. Det är just på den som aktiv Hushållnings rejäla babykofta från 1950 bygger. [författarna hänvisar här till den där babykoftan stickad på tvären som nästan alla barn har åtminstone ett exemplar av!] Modellen stickas på tvären, i ett stycke. Den ser kanske komplicerad ut, men den är förvånande enkel att sticka. Den klockade formen och hålen för banden åstadkommer man med örkortade varv. Koftan stickas i omväxlande släta och mosstickade partier vilket gör det lätt att hålla reda på varven."

 
 
Botilda

Botilda

12 juni 2008 11:50

Din lusekofta är klar! Jag har stickat en likadan, men den ligger fortfarande fortfarande omonteradefter många år. Det tar emot att klippa i det man stickat, tycker jag. Men resultatet är så fint!

http://www.tildetextil.blogspot.com

 
Ingen bild

Helena

13 juni 2008 00:36

Ja, det tar emot, men vill du veta en hemlis?
Jag har inte klippt i min! Jag såg till att sticka fram och tillbaka i stället där det sedan skulle klippas! För att jag helt enkelt inte vågade lita på att det skulle hålla annars! Men visst är det fusk, det är det allt!
Konstigt föresten att man alltid skall stupa på monteringen, när man är så nära målet! Varför är just den så seg?

 
Botilda

Botilda

2 juli 2008 18:48

Ä, det är väl inte fusk, det är ju smart! Det borde jag också ha gjort.

Har du lyckats pussla ihop klänningsmönstret, eller ska jag rita av det på riktigt mönsterpapper i stället?

http://www.tildetextil.blogspot.com

 
Ingen bild

Helena

3 juli 2008 18:00

Vill du veta ännu en hemlis? Jag har inte försökt än....
Aghhhh, så slött! Men jag ju sytt lite annat, som du kanske sett i gårdagens inlägg, och så stickar jag så det glöder! Dottern fick helt enkelt gå till midsommarfesten i sin ettårsklänning, men det var ju fint det med, och kul för den klänningen att få komma ut och lufta sig en gång till åtminstone! Jag vet inte hur det är hos er, det kanske blir annorlunda med lite större tjejer, men just klänningar är ju inget man använder dagligen, synd, eftersom det är roligast att sy! Jag kanske syr upp ditt mönster i en större storlek i stället och sparar till nästa sommar! Vi får se! Men mönstret är absolut inte undanlagt, det ligger i min "hög" på sybordet!
Och pusslet skall jag väl lyckas med, det blir säkert värre för dig med alla de miljoner papper som du fick!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - 7 mars 2009 23:28

Ha ha, jag är inte klok!!! När jag gör något så gör jag det rejält! När jag väl gjort miniatyrapelsinerna så blev jag helt besatt! Men jag insåg snart att alla små miniatyrer som jag gjorde inte skulle få plats på den här bloggen (jag får inte ladda ...

Av helena - 12 februari 2009 19:22

Idag när dottern sov middag (vi är lediga på torsdagar) så satte jag igång med purjolöken enligt Angie Scarrs beskrivning. När den var klar var jag så i gasen att jag även gjorde två salladshuvuden enligt eget huvud. Jag använde samma grundidé som fö...

Av helena - 12 februari 2009 11:40

Jag har en liten hobby som jag inte skrivit något om här tidigare, mest kanske för att den varit vilande sedan jag fick barn. Jag gillar att göra miniatyrer, tänk dockskåp, fast för vuxna! Jag har gjort en hel massa saker, och jag har en sorts hus oc...

Av helena - 10 februari 2009 18:08

I går fick jag mitt fina, fina swappaket i garn- och teswap! Det innehöll mycket smått och gott! Ett vackert garn av bambu och bomull, stickmarkörer, te och så en helt underbar "haka och hyska" eller vad man skall kalla det, i en modell som jag inte ...

Av helena - 7 februari 2009 14:12

Varför gör jag det? Svarar ja när de ringer från Amelia m fl och frågar om jag vill ha tre nummer och någon värdelös pryl för 49.90 menar jag! För ett tag sedan anlände en fruktansvärd "mysoverall" i 100 % akrylvelour!!! Svettigt och mysigt... Helt o...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards