Alla inlägg under augusti 2008

Av helena - 16 augusti 2008 21:15

Titta här vilka fina tallrikar jag har fyndat på secondhanden i dag!

Men vad är det som lurar i gräset bakom dem?

En...... HAMMARE!!!

Hur skall detta sluta?

Av helena - 14 augusti 2008 20:38

Ja, vi har alltså ett eget litet OS i stickning på Sticka Mera, och i detta OS har jag stickat en halsvärmare. Det var en bra idé, men nu vete katten... kommer jag verkligen att använda denna tingest?

Så här ser den ut i alla fall!


Garn: Araucania nature wool

Stickor: 5,5

Mönster: http://stitsailuja.blogspot.com/2008/01/mimosa-neckwarmer-by-tarja-size-one.html


(Och ja, Fnix, jag hade tänkt att försöka muta dig! Men nu vet jag inte, det här med brottningen och så har kanske fått mig på lite andra tankar... fast sådan där moralkänsla kan ju gå över rätt så fort!)

Av helena - 14 augusti 2008 00:17

Det här är flickan som sjöng på OS- invigningen.

Men det var inte hon som fick stå i rampljuset, hon ansågs inte söt nog, musikchefen för den olympiska invigningsceremonin säger att "Lilla Yang Peiyi misslyckades med att bli utvald på grund av sitt utseende. Vi agerade i nationens intresse".

Den diktatoriska nationens intresse kan tilläggas.

Här är hon i alla fall, söt som en rosenknopp:

Av helena - 7 augusti 2008 21:51

Och det gick till Malin, precis som hon redan listat ut, fast jag inte ville erkänna det!

Malin fick bland annat de två sakerna på bilderna här:


Ett par byxor sydda i skal- certifierad velour- jag blev väldigt nöjd med dem, och skall, så fort jag får lite mer tyg, sy ett par likadana till dottern.


En haldsuk stickad i merionoull. Denna halsduk deltar också i Sticka Meras sommartävling, så den kommer att dyka upp på den hemsidan också så småningom!


Av helena - 3 augusti 2008 19:35

Nu är halsduken fotad och hoprullad i väntan på höststormarna!


Garn: Poppari, ett finskt garn av 100% majsfiber. En present från min hemliga vän i Sticksidans byte Hemlis 4. Färg 06, vilket av mig skulle beskrivas som mörk aubergine med dragning åt brunt.

Stickor: 5.

Mönster: Gratisönster från Knitty som finns här: http://www.knitty.com/ISSUEspring08/PATTlaceribbon.html


And the winner is....

Mallaching!

Du gissade på 137 cm, och slutresultatet blev 146 cm, så det var ju riktigt nära!

Av helena - 3 augusti 2008 11:24

Igår stickade jag klart min halsduk i majsgarnet i sällskap med en fruktansvärd och mycket bra film om irländska flickor som av olika anledningar ansågs som "dåliga" och placerats hos Magdalenasystrarna för att uppfostras. Den kan verkligen rekomenderas!

Halsduken ligger nu här uppspänd och torkar, och ikväll skall jag mäta den och utse vinnaren!!!

 Om någon ytterligare vill vara med i detta mini- OS så är det alltså sista chansen!

Av helena - 2 augusti 2008 20:03

Var naturligtvis tvungen att sätta saxen i det här underbara tyget nästan omedelbart jag fått det!

Det blev en t- tröja med lite inspiration från orginalet, men utan farliga snoddar, i stället en liten uggleknapp som också fanns med i höstswappaketet från Fnix. Först langetterade jag i brunt, men det blev inte riktigt bra, så på mannens inrådan bytte jag färg till rött. Det blev bättre, men jag är inte rikigt hundra procent nöjd med det ändå. Vet inte riktigt varför.

Vän av ordning kanske tycker att det skulle vara langett runt ärmarna också, och ja, det var tanken, men restgarnet räckte inte...

Så om jag inte av en händelse skulle springa på en docka med väldigt snarlik färg så får det nog vara så här.


Nästa gång jag gör något i detta fantastiska tyg så blandar jag nog upp det med något enfärgat, dels för att jag tror att det framhäver ugglorna bättre, och dels för att jag känner mig lite snål på tyget, även om jag fortfarande har massor kvar!


Tyg: Uggletyg i brunt som jag fått av Fnix i Höstswapen. Jag tror att det är Jofotex som säljer det, om det finns kvar vill säga!

Mönster: Barnkläder - Sy och sticka till barn 0- 3 år, av Meedom & Meedom. T- shirt, 80 cl. 

Övrigt: Rött moulinegarn, uggleknapp.

Av helena - 1 augusti 2008 11:22

Letade rätt på en bild jag visste att jag sett på en blogg någonstans. Det här är uggleorginalet:


http://gullhjarta.blogspot.com/2008/06/bebbens-nygamla-klder.html


Tack Gullhjärta för att du visade denna!


Mitt första projekt kommer att bli att göra något liknande, det där med snoddar vid halsen är ju så underbart 70- tal!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards