Alla inlägg under juli 2008

Av helena - 11 juli 2008 02:54

Vad gör jag uppe så här dags?

Somnade när jag lade dottern och vaknade nu... aj, aj, ja! Tur att datorn finns, det enda sällskapet i denna sena (tidiga?) timma!

Jag passar på att visa upp lite bilder på mitt senaste projekt!


Efter att ha sett de bilder av hemfärgat garn som Kamilla (http://kamillastickar.blogspot.com/ ) lagt upp på sysidanblev jag väldigt inspirerad. Jag har länge velat testa på att färga själv, men det verkar ju lite knepigt med betning och ihopsamlande av diverse svampar, så hennes enkla metod (satfpulver och ättika) kändes som en lagom start.


På sin blogg skrev Kamilla att hon hade lite pulver att sälja, så jag skrev till henne, fick köpa ett antal påsar, ropade hem ett billigt garn på tradera, inhandlade en flaska ättika och satte i gång!


På bilderna, uppifrån och ner:


1. Materialet; en vit och en grå härva entrådigt ullgarn från Anette Design, saftpulver och ättika.


2. Den vita härvan färgades med rött, rosa och gult. Det var egentligen meningen att det skulle bli ett orange stråk i ena änden av härvan, men den gula färgen var så blek att det blev mest rosa även i den änden. Kamilla hade varnat för detta, och jag tyckte att jag tog i när jag använde hela två påsar gul färg för att blanda orange, men tydligen räckte detta inte ändå!


3. Den naturfärgade härvan färgades med grönt och blått, även här var det meningen att ena änden skulle fått en annan färg än den fick, nämligen mer gulgrön, men den gula färgens blekhet i kombination med garnets mörka färg gjorde att det blev mer av ljust grågrönt, men det är inte så illa ändå tycker jag!


4. Om man inte har någon nystvinda så kan jag rekomendera en tripp trapp barnmatstol i stället... man tager vad man haver - och det funkade mycket bra!


5. Har ju funderat på alla dessa fina schalar man ser på bloggar till höger och vänster. Särskilt har jag fastnat för mönstret Candle Flame, så när jag nu skulle testa mitt garn så gjorde valde jag det. Första gången med ett engelskt mönster, och knepigt såg det ut... det var hur lätt som helst!

Jätteenkelt att förstå, behövde inte ens ta fram ett lexikon, och mönstret fastnade i huvudet dirket, det gick så bra att den gröna fått vara med som busstickning idag! Om någon blir sugen så finns mönstret  här: http://toveb.typepad.com/photos/patterns/candleflame02.html

Här är  Candle Flame i rött...


6. ...och i blågrönt - som att linda in sig i en fäll av mossa! Den har lite snyggare färger i verkligheten, men jag fotade den nu precis, så ljuset var ju inte det bästa! Bilden där detta garn är lagt över barnstolen har bäst färgåtergivning!


Frågan är nu - vilken är snyggast? Vilken skall jag forsätta att sticka på? Vad tycker du som läser detta?


Nästa gång tar jag steget fullt ut, då blir det växtfärgning!!!


Tack Kamilla för att du gav mig möjligheten att testa detta!

Av helena - 8 juli 2008 12:53

För ett tag sedan blev jag utmanad av Babushkadockan - hon vill veta hur jag tänker mig att mitt liv ser ut om tio år.

Det var en nyttig övning, om man har en plan kanske chansen är större att man verkligen kommer någonstans?


Så här tänker jag:


Om tio år är jag 43 år, och jag lever fortfarande med min Luciano och vår dotter, som då är 11 år. Vi är alla friska och glada, dottern har bra kompisar och bra själförtroende, samt klarar sig fint i skolan. (Det här är alltså vad jag önskar för henne, inte vad jag kräver!)

Vi har flyttat, vi bor precis lika fint då som nu, men lite större! Helst på landet, och med en stor trädgård där jag får plats med gigantiska odlingar, ett växthus och naturligtvis med uppvuxna fruktträd! Oj vad jag skall sylta och safta då!


Kanske, kanske att vi har fixat till ett barn till, men det lutar åt att vår dotter förblir ensambarn, vilket ju är lite synd, men det kan ju bli folk av dem också!


Jag har ett välbetalt (ha ha!) lärarjobb, undervisar i religion och historia, mina ämnen, trivs på mitt jobb, och har fått så bra koll på min undervisning att jag kan köra lite på rutin och inte jobba ihjäl med (för det är risken att man gör det som ny lärare - sitter och förbereder sig hela nätterna t ex). Så har jag ju nästan två månaders sommarlov (om de inte tagot bort det då!), och en av dessa månader tillbringar vi i vårt lilla hus i bergen i Argentina, alltså ett hus som vi äger i framtiden, nu finns det bara i fantasivärlden! Alternativet är ju att vi bor hos min svärmor en månad varje sommar... ja, ja, det får väl också gå bra!


På det personliga planet har jag lyckats få en artikel publicerad i en historisk vetenskaplig tidskrift - helst har den imponerat så på historiska institutionen i Lund att det omedelbart ringt mig och erbjudit mig en doktornadtjänst med full finansiering, men risken för det är väl inte så stor så länge som det går 50 sökanden på varje plats... men nu får jag ju drömma!


Jag är mindre slö, bjuder hem mina vänner oftare, har helt mirakulöst börjat tycka det är kul att laga mat, och blir inte längre störd om någon kommer hem till mig utan att ha ringt först (för om tio är har jag alltid så välstädat och är aldrig klädd i morgonrocken klockan 13.00, så det gör inget om folk kommer oanmält!).


Ja, det är väl så jag vill ha det!


Nu vill jag veta vad Fnix gör om tio år! 


Av helena - 4 juli 2008 19:58

Jag har minsann fått ett paket till av min hemliga vän! Tyvärr kan jag inte visa någon bild på innehållet, för det är redan uppätet... choklad!

Men  jag anar att vitsen med det här paketet nog egentligen inte var chokladen, utan de små ledtrådarna det innehöll, ocb jag tror nästan att jag listat ut vem du är...

Om jag har rätt så är du född endast 13 dagar före mig! Du har precis som jag en utländsk man (men jag har ingen aning om var han kommer ifrån) och du dubbelt så många barn som jag, samt ett hus om börjar bli väldigt piffigt! Stämmer det?

Lägger också in en bild på den första sockan jag stickat av materialet jag fick av dig. Den är snyggare i verkligheten, men modellen var mycket svårfotograferad (och med detta menar jag både sockan och manekängen!).

Men aj aj aj vad jobbig den var att sticka, jag tappade bort mig i spetsmönstret hela tiden, och jag som hade tänkt mig att sticka en spetsschal någon gång, jag har blivit så inspirerad av alla fina bloggbilder jag sett på sådana, candle flame eller vad den heter t ex, den är ljuvlig! Ja ja, vi får väl se!

Av helena - 4 juli 2008 19:58

1, Hur många barn har du?

1 barn.


2, Kön kläder och skostorlek på barnen

En flicka som har 86 nu, och kanske har tjockat på sig lite till till hösten! Skostorlek 21.


3, vad har du för storlek på kläder, skor/tofflor?

Gör inget till mig... det går åt alldeles för mycket tyg då, du blir ruinerad! Jag är 1. 74 lång, har breda axlar och drar storlek 42- 44, i skor har jag 38-39.


4, Är du nybörjare, medel eller avancerad på stickor?

Medel, fast ligger just nu i hårdträning, när jag stickat mig en spetsschal också kommer jag att kalla mig för avancerad!


5 -"- på sömnad

Medel, delvis beroende på att jag har en trotjänare till symaskin, min mormors gamla Husqvarna som varit med i 60 år. Den är extremt pålitlig, strular aldrig och är mycet lätt att underhålla, men den har ju bara sicksack och raksöm, så något overlockande bir det ju inte på det jag syr.

Det jag syr i trikå ser alltså väldigt enkelt ut, men sy jag i vävda tyger så tycker jag nästan att det kan se avancerat ut ibland, som linnetunikan i förra inlägget till exempel. Himmel vad nöjd jag är med den, jag bara måste skryta lite med den!


6, Vilken typ av tyg föredrar du?

Material; naturmaterial. Är det miljömärkt blir det ju ännu bättre!

Mönster; allt möjligt, allt blir ju snyggt i rätt sammanhang, Just nu längtar jag så jag kan gå åt efter något slags landskapstyg att sy en barnskjorta av, det finns så många fina på diverse bloggar! Annars får du väl, min hemlige vän, kollla runt lite här på bloggen så ser du - en salig blandning!


7. Vilken typ av garn gillar du?

Helt klart naturmaterial, även om en blandning ju inte är fel när det skall stickas sockar eller så! Men det känns fel att lägga ner en massa jobb på en stickning om inte garnet är helt hundra... det tar ju sådan tid! Ett syprojekt kan man chansa mer med, för det tar inte lika lång tid!

Och när det gäller färger så gäller samma som för tygerna!


8, Håller du på med någon annan skapande hobby(vad?)?

Odlar, bakar, och ja, det är väl allt just nu, men har gjort mycket annat förr!


9, Vad gillar du för godis?

Saltlakrits, typ turkisk peppar, och mörk choklad.


10, Är du allergisk mot något?

nej.


11, vad är dina favoritfärger?

Så svårt att säga! Kanske ändå att det just nu är grönt? Beror väl på sommaren kan jag tro!


12, Finns det några färger du absolut inte gillar?

Möjligen svart och grått då, i alla fall när det gäller barnkläder. Ock så var det ju det där med döskallar och camouflage - jag vet ju att det är poppis, men jag är inte förtjust i det, associerar bara till krig och död, även om det är nalledöskallar, och jag skulle aldrig sätta något sådant på mig eller mitt barn!


13, Kaffe eller te?

Kaffe, och kaffe alenast!


14, vad lyssnar du på för musik

Allt! Men just nu mycket jazz (fast snäll och mesig sådan, inget för smokerings att ta upp!). Får väl börja lyssna på svensktoppen också snart antar jag... mannen har nämligen blivit utsedd till att ingå i deras jury kom det ett brev om härom dagen!

Han är 30 år och invandrare, inte precis deras målgrupp kanske! Man undrar ju hur de tänker... men detta var en parentes!


16. Vad läser du för böcker?

Har precis läst om hela Thomas Arvidssons produktion, den som börjar med Dubbelstöten du vet! Så skön sommarläsning!


17, Prenumererar du på någon sy/sticktidning?

Nej.


Så där ja, nu har jag svarat, nu är det bara att vänta....

Av helena - 2 juli 2008 18:16

Den gräsliga linneblusen på bilden har jag inte använt många gånger, den köptes förmodligen på rea, och var allt för kort och bred för att vara klädsam. Efter ett antal år i en plastsäck i källaren har den nu fått nytt liv som en söt liten folkloreinspirerad tunika till dottern.

Idén är inte helt min egen, den kommer från boken Spara- ta till vara, från 1974, som jag bloggat om här tidigare, men där tänkte man sig att man skulle använda sig av en frackskjorta till projektet!

Jag följde inget mönster, utan har gjort allt efter eget huvud, med många provningar på dottern, och jag är mycket nöjd med resultatet.

Denna tunika hade dock inte fått det fina retrostuk om inte Camilla E., som jag fick kontakt med via sysidan, hade sålt mig det äkta 70- talsbandet med hjärtan och blommor - det är verkligen pricken över i:et!

Jag skulle gärna bidra i Sysidans tävling med denna lilla tunika, men om man blivit inspirerad från en bok kanske man diskvalificeras?

Hur som helst så tror jag att denna kommer att bli mycket använd, sval och fin som den är nu i värmen!

Av helena - 2 juli 2008 00:32

Nu har det varit lite tyst här på bloggen ett tag, så jag tänkte att jag lägger in en liten bild på mina garnfynd, eftersom det ju ändå är en del som tittar in här ibland, Pia t ex (tack för dina fina kommentarer!), och då kan det ju vara kul med något att titta på!

 Alla de här garnerna har jag ropat hem på tradera, till riktiga fyndpriser måste jag säga!


Jeansgarnet nedtill i bilden betalade jag 73 kronor, inklusive porto för, och det är ju ett riktigt kap. Perfekt dessutom eftersom jag länge velat sticka Knittys barnjeans till dottern. Tre nystan är väl i minsta laget, men det skall ju vara ett uppvik i ljusare färg, så jag kan nog få till det ändå om jag hittar ett ljusare nystan i garnaffären!


De båda ullhärvorna i övre vänstra hörnet tänkte jag skulle få utgöra basen för ett litet färgarprojekt. Jag hat blivit så inspirerad av de härvor som Kamilla har visat upp på sysidan och sin blogg!


Och så till sist Araucania nature wool- härvan! Den fick jag också billigt, kanske 75 kronor inklusiver porto, och den ropade jag hem bara för att så många lovprisar detta garn i sina bloggar. Och det är verklien underbart vackert, men vad skall jag göra med det? Ingen aning, så om du har ett tips...


I övrigt så stickar jag på min kofta och på dotterns sockor (de senare fick jag ju material till i hemlis 4), och dessutom har jag tack vare ett fint band från Camilla på sysidan idag nästa gjort färdigt ett do redo projekt, jag måste bara prova på dottern en gång i morgon innan jag bandkantar halsringningen, sedan kommer det en bild här - jag är så himla nöjd med detta projek!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards