Alla inlägg den 15 oktober 2008

Av helena - 15 oktober 2008 19:38

För ett par dagar sedan så färdigställde jag denna barett!

Jag blev så inspirerad av vår utklädningsswap på syswaparna, och ville gärna fortsätta på det historiska temat! Och varför då inte en tjusig hatt från cirka 15- 1600? Inte bara prisessorna var fina då, prinsarna var det också (till skillnad från nu), så det känns korrekt utifrån ett genusperspektiv att sy en sådan här hatt! För övrigt hade Gustav Vasa en hatt som liknar denna!

Så oerhört lätt att sy, bara en stor cirkel som veckades fast mot en kant i ett snyggt glansigt tyg. Sömmandet gick snabbt, och sedan hade jag det roliga pysslet med att göra kokarden eller vad man skall kalla den och sy fast pärlor och strutsfjäder i den. Den senare hittade jag på Panduro, i övrig har denna hatt inte kostat mig ett öre, den är gjord av sådant jag hade hemma: Ett fint ylletyg som jag sytt en medeltidsklänning till mig själv av för länge sedan, och ett mönstrat foder som av en slump gick perfekt i färg.

Hattar är ju för övrigt ett utmärkt projekt för småbitar av tyg och band och annat. Och inte behöver det vara historiskt korrekt heller när det är till lek!

Eftersom det här är tänkt som en hatt för utklädningslådan har jag monterat ett reglerbart resårband inuti kanten, enligt samma princip som brukar finnas på Polarns ocb pyrets trikåbrallor. På så sätt passar den alla!

Av helena - 15 oktober 2008 19:31

Jag har inte orkat sätta i gång med några större projekt det sista, jobb och sjukt barn och så där...

Men i går tittade jag på Äntligen hemma och blev inspirerad! De visade fina mackor i tyg, men jag har inte snott idé rakt av, utan nöjt mig med att sy lite pålägg, brödet tänker jag mig att man kan göra på annat sätt- lera t ex, så att man kan göra en limpa och skära ut några skivor som sedan får torka och målas.

I alla fall så har jag gjort två ägg, med lite stopping innanför gulan, två ostskivor och två ruccolablad. Allt är bara uppritat på bomullstyg, sytt med tät sicksack, och sedan utklippt. Det blev ganska så bra tycker jag, och är ju betydligt trevligare att leka med än motsvarigheterna i plast som finns att köpa (de är riktig läskiga tycker jag!).

Detta var ett litet lagom projekt, tog väl en 45 minuter, inklusive intensivt letande efter det gröna tyget, och var precis vad jag orkade med e kväll som denna!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards