Alla inlägg den 10 oktober 2008

Av helena - 10 oktober 2008 20:52

Jag tänkte visa något jag har gjort eftersom det har varit mest byten här på bloggen det sista!

Nu är detta inget nytt, utan jag gjorde redan innan dottern var född, då jag läste till lärare i Svenska som andraspråk och tänkte att en sångpåse kunde vara ett bra pedagogiskt hjälpmedel. Nu har jag ju aldrig undervisat i det ämnet, så min flicka har fått överta påsen!

Det finns ju så många som gör piratkopior av de sångpåsar som finns att köpa, men jag valde att göra på ett litet annat sätt.

Jag sydde först en påse av tygrester. Ytteryget är ylle, och på det broderade jag en G- klav som jag dragit upp i riktigt stort format, jag har för mig att jag hittade den bland wing- dings i Word, den sydde jag i plattsöm med en kant av stjälkstyngn för att det skulle se prydligt ut. Sedan broderade jag på fri hand diverse noter runt om i en annan färg. Det hela fodrades med ett rutigt bomullstyg för att innsidan skulle bli slät och fin.

Sedan letade jag på nätet upp bilder med anknyting till olika sånger, och det roliga är att det finns mycket gamla illustrationer till barnvisor att få tag i - jag har en jättesöt Sov du lilla videung, och på bilden syns Mors lille Olle, Du käre lille snickarbod,  och Bä bä vita lamm.

Bilderna skrev jag ut på färgskrivare och sedan laminerade jag dem för att de skall hålla ordentligt, och sedan var det klart!

Det roliga med det här är ju att det är lätt att komplettera sångpåsen med nya visor som barnen lär sig, och att man enkelt ka byta ut sångerna, man blir inte så begränsad som med en köpt påse med fem sånger!

Sedan så är ju de här gamla bilderna och bokillustrationerna fina att titta på också!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards