Direktlänk till inlägg 27 september 2008

Vad jag skickade

Av helena - 27 september 2008 19:20

Nu har mitt paket nått fram till motagaren, så jag lägger ut lite bilder på det jag sydde. Min hemliga vän var Birkali, och hon har en flicka på 6 och en pojke på 4 år. Då fick jag så klart sy två dressar, och jag valde att låta mig inspireras av John Bauer, eftersom han ju kommer härifrån. Det blev en prinsessklännig och en "fåraherden som var en prins"- dräkt, den senare kan man ju också leka Robin Hood i! Vem som skall ha vad får barnen själva bestämma! Kanske kan de turas om, men det är klart att prinsesskläning passar nog flickan bäst i storlek, men det är ju nu det, pojken växer ju i den!

Det var så roligt att pyssla ihop de här sakerna, jag hade inga mönster, utan utgick från mått från två vanliga skjort- och blusmönster. Hatten ritade jag på fri hand, så vi får väl se hur den passade! Tyvärr hade jag ingen fasanfjäder, utan fick rita lite med tuschpenna på en vanlig påskrisfjäder! Känn dig fri att byta ut den när du hittar något bättre Birkali!

Jag använde alla möjliga gamla band och tyger - bomull, ylle, syntet och diverse blanningar, det gula på prinsessklänningen är vad som blev över på en gardin här hemma, det vinröda yllet på herdekläderna är över från en robe jag sydde till mig själv när jag var med i medeltidsföreningen!

Jag har haft så kul - hoppas barna får lika kul när de leker!

Som sak till barnen valde jag att köpa en underbar liten prinsesskrona i metall som finns på länsmuseet här - en likadan som en av John Bauers prinsessor har på en av hans målningar, den som fanns på kortet du fick Birkali. Jag måste erkänna att jag passade på att köpa en till min egen dotter när jag ändå var där!

Tyget var svårt, Du Birkali syr ju mycket i fina tyger, men nya! Och du har ju alla ugglor och sådant redan... så jag valde att fortsätta på utklädningstemat och köpte ett mörkt tyg med färgglada stjärnor på, kanske något för en trollkarl eller häxa - eller som jag skrev, varför inte en osynlighetsmantel a la Harry Potter, kanske fodrat med något glansigt guldtyg!

Sedan blev det lite blandat godis också, sega råttor med tanke på mamman, chokladpengar ifall barna vill leka Robin Hood - och så en polkagrisklubba med tanke på Småland och sagotemat!

Jag har förstått att barna redan invigt kläderna - det gör mig mycket, mycket glad!

 
 
fnix

fnix

27 september 2008 21:06

Jag tycker nog att de som vill kan lägga ut i trådarna men jag hoppas vi kan ha bloggen kvar för det är ju kul att samla alla swapar vi har på ett ställe :)
Guud så fina saker!!!

http://1337magdalena.blogspot.com

 
Hemlis 4/Mikaela

Hemlis 4/Mikaela

28 september 2008 13:30

Jösses va fina saker du sytt!! Önskar så att jag också kunde sy, men jag tror att jag för tillfället får hålla mig till stickorna ;)

http://stickaventyr.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av helena - 7 mars 2009 23:28

Ha ha, jag är inte klok!!! När jag gör något så gör jag det rejält! När jag väl gjort miniatyrapelsinerna så blev jag helt besatt! Men jag insåg snart att alla små miniatyrer som jag gjorde inte skulle få plats på den här bloggen (jag får inte ladda ...

Av helena - 12 februari 2009 19:22

Idag när dottern sov middag (vi är lediga på torsdagar) så satte jag igång med purjolöken enligt Angie Scarrs beskrivning. När den var klar var jag så i gasen att jag även gjorde två salladshuvuden enligt eget huvud. Jag använde samma grundidé som fö...

Av helena - 12 februari 2009 11:40

Jag har en liten hobby som jag inte skrivit något om här tidigare, mest kanske för att den varit vilande sedan jag fick barn. Jag gillar att göra miniatyrer, tänk dockskåp, fast för vuxna! Jag har gjort en hel massa saker, och jag har en sorts hus oc...

Av helena - 10 februari 2009 18:08

I går fick jag mitt fina, fina swappaket i garn- och teswap! Det innehöll mycket smått och gott! Ett vackert garn av bambu och bomull, stickmarkörer, te och så en helt underbar "haka och hyska" eller vad man skall kalla det, i en modell som jag inte ...

Av helena - 7 februari 2009 14:12

Varför gör jag det? Svarar ja när de ringer från Amelia m fl och frågar om jag vill ha tre nummer och någon värdelös pryl för 49.90 menar jag! För ett tag sedan anlände en fruktansvärd "mysoverall" i 100 % akrylvelour!!! Svettigt och mysigt... Helt o...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards